Het antwoord op Wat doet een recruiter
Wat ik het meest geweldig vind aan mijn werk als recruiter is om iemand op te bellen en te zeggen dat ze zijn aangenomen!
Gwenny
- Naam: Gwenny
- Bedrijf: hellopeople.nl
- Studie: HBO Communicatie
- 15 jaar werkervaring
- Functie: recruiter
De toegevoegde waarde van wat een recruiter doet
Wat is in deze tijd nog de toegevoegde waarde van wat een recruiter doet? Alleen een telefoontje naar een werkzoekende uit de database van de recruiter volstaat niet meer. Potentiële kandidaten zitten tegenwoordig overal en zijn op allerlei manieren te bereiken.
Een interview met recruiter Gwenny
Een recruiter moet een gevoel hebben voor ‘de juiste match’
Wanneer een organisatie een vacature heeft die ingevuld moet worden, schakelen ze mij als recruiter in om een nieuwe collega voor ze te zoeken.
Werving en selectie is dus het identificeren, selecteren en aantrekken van de beste kandidaat voor de functie. Een match vinden tussen vraag en aanbod. Dit kan voor een vaste of tijdelijke functie, maar ook op uitzendbasis of op basis van detachering.
‘’Iedereen kan recruiter worden’’ hoor ik vaak. Nee, het is heel erg belangrijk om mensenkennis te hebben en een gevoel te hebben voor ‘de juiste match’. Het vinden van een kandidaat is één ding, maar beoordelen of deze persoon de juiste is voor de plek is een tweede. Daar komt de kennis en ervaring van de recruiter om de hoek kijken.
De ideale recruiter
Voor de rol van corporate recruiter bij een organisatie, recruiter bij een recruitmentbureau, of intercedent bij een uitzendbureau is het belangrijk om mensenkennis te hebben. Je probeert iemand tenslotte in de juiste functie en het juiste team te plaatsen. Je moet dus goed kunnen aanvoelen of er een match is, als het cv (curriculum vitae) aansluit bij de functie. Goed luisteren naar wat de klant wil en wat de kandidaat wil. Let daarbij ook op lichaamstaal.
Daarnaast moet je benaderbaar, spontaan, commercieel en communicatief zijn.
Een typische dag als recruiter
Elke ochtend begin ik met het openen van mijn mail. Even snel de cv databases scannen voor nieuwe kandidaten. En dan kan een dag bestaan uit het bellen van sollicitanten: screenen en uitnodigen voor een gesprek. Maar ook contact houden met de klant en af en toe lunchen om het netwerk warm te houden. Of potentiële klanten bellen, oftewel: koud bellen naar potentiële klanten. Dat laatste is niet mijn sterkste punt en gelukkig in ons geval hebben wij daar nu iemand voor.
Klantbezoeken
Klantbezoeken komen regelmatig voor. Dat kan gaan om even te kijken hoe het gaat met de nieuwe kandidaat die ze via ons hebben aangenomen. Of gewoon om te kijken hoe het gaat en of ze nog hulp kunnen gebruiken. Of er is een nieuwe klant die een vacature heeft en dan ga je eigenlijk kijken wat voor mensen er werken, de sfeer proeven, kijken wat ze precies voor een type persoon zoeken.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook de administratieve kanten van het vak, zoals factureren of salarisbetalingen. En lees ik met regelmaat belangrijke vakgerelateerde nieuwsbrieven om van de nieuwste ontwikkelingen en actualiteiten op de hoogte te blijven.
Een sollicitatiegesprek met een kandidaat
Het beoordelen van een kandidaat begint bij mij al bij of de kandidaat de locatie zelf heeft weten te vinden en netjes op tijd is. Hoe behandelt hij of zij de receptionist of de persoon die hem of haar opvangt. Als ik de persoon ga ophalen, is small talk erg belangrijk. Zorg dat de persoon zich op zijn of haar gemak voelt. De kandidaat plaats ik altijd schuin naast mij, zodat hij of zij niet tegenover mij komt te zitten. Dit heeft een minder formele sfeer. De eerste vraag die ik stel is altijd, vertel eens iets over jezelf. Van daaruit loopt het gesprek vanzelf.
Wat ik het meest geweldig vind aan mijn werk als recruiter is om iemand op te bellen en te zeggen dat ze zijn aangenomen! De blijdschap van de kandidaat is waar je het eigenlijk allemaal voor doet.
Maar elke dag is anders, de ene dag ben je bezig met het zoeken naar developers en de andere dag naar chauffeurs, je komt met heel veel verschillende mensen in aanraking. En dat is erg leuk!
Hoe vind je een geschikte kandidaat in een werknemersmarkt?
De grootste uitdaging van het werk als recruiter is het vinden van de juiste kandidaat. Helemaal nu het een werknemersmarkt is. Voorheen kon je een vacature plaatsen op jobboards en dan kwamen er honderden reacties binnen. Een hele klus natuurlijk om daar een selectie in te maken, maar er zat altijd wel een geschikte kandidaat tussen dan. Tegenwoordig moet je echt gaan zoeken op LinkedIn, in cv databases, enz.
Maar ook creatief zijn in je zoektocht, door bijvoorbeeld mensen in je vriendenkring of ‘straatverkopers’ aan te spreken. Dus ook de recruiter is afhankelijk van een verzameling van activiteiten om het juiste talent voor een baan te vinden.
Onlangs hebben wij een ‘refer a friend’ programma opgezet. Als iemand dan een kandidaat bij ons aandraagt die ook daadwerkelijk wordt aangenomen bij één van onze klanten, dan krijgen ze daar een mooie financiële beloning voor.
Advies aan recruiters in de dop
Vroeger werkte ik op de HR afdeling bij een organisatie en zat ik aan de andere kant. Dan werd je dagelijks overspoeld door bureaus die cv’s sturen naar aanleiding van de vacature.
Met cv’s schuiven kunnen we allemaal, maar zorg dat je onderscheidend te werk gaat. Het gaat hier om mensen en hun werkgeluk! Leef je in in de organisatie, de vacature en de sollicitanten. Het is echt belangrijk om je klant tijd en aandacht te geven voordat je een goede kandidaat kan aanleveren.