Het antwoord op Wat doet een marketing manager?
“Geef je klanten een boek over online marketing en zorg dat je altijd één bladzijde verder bent dan je klanten.”
Jan-Pieter
- Naam: Jan-Pieter
- Bedrijf: Leadworks.nl
- Studie: HBO Marketing Management
- 25 jaar werkervaring
- Functie: Marketing Manager
Een marketing manager zorgt voor een goed op elkaar ingespeeld team
Wat een marketing manager doet? Werken in de marketing betekent creatief zijn en snel op verandering in kunnen spelen. Want morgen kan alles weer anders zijn in deze razendsnelle digitale wereld met al haar communicatiemogelijkheden.
Ook ben je als marketing manager nooit uitgeleerd. Het vak is heel breed. Gooi de illusie dat je alles zelf kunt doen maar meteen overboord. Een goed op elkaar ingespeeld marketingteam en duurzame klant- en leveranciersrelaties maken het verschil. Daar weet Jan-Pieter alles van.
Een interview met marketing manager Jan-Pieter
Wat een marketing manager doet is het maximale resultaat behalen
Als marketing manager zet ik mijn inhoudelijke kennis en praktische ervaring in om het maximale resultaat te behalen.
Het maximale resultaat bekent in dit geval: Zoveel mogelijk goed gekwalificeerde verkoopkansen voor onze zakelijke klanten realiseren tegen zo laag mogelijke kosten.
Dit doen we door een mix aan marketinginstrumenten in te zetten: telefoonmarketing, online marketing waaronder e-mailmarketing, en targeted display marketing.
Elke klant is anders
Afhankelijk van de klant, het budget, de marktomstandigheden en de groeiambitie stellen we een set aan marketinginstrumenten samen waarmee we aan de slag gaan.
Door continu te (A/B-)testen (vergelijk van 2 varianten) kan de samenstelling van de mix gedurende de campagne veranderen. Ik monitor de resultaten, pas het plan daarop aan en stuur de verschillende teams (telemarketeers en online marketeers) aan.
Voor de ene klant gaan we dan bijvoorbeeld een mix van linkedin-marketing en telefoonmarketing inzetten. Terwijl we voor een andere klant alleen direct gaan e-mailen en daarvan de opvolging verzorgen. Voor een derde klant zijn wij het complete verlengstuk van de verkooporganisatie.
Marketingmix
De marketingmix is de uitwerking van de marketingstrategie. Marketing bestaat uit een aantal deelgebieden (marketinginstrumenten) die een onderlinge wisselwerking en afhankelijkheid hebben: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Door deze elementen goed op elkaar af te stemmen ontstaat een optimale combinatie die je vervolgens vertaalt naar marketingactiviteiten.
Een heel handzaam boek voor productontwikkeling en het scherp krijgen van je propositie is Value Proposition Design van Alex Osterwalder e.a..
De ideale marketing manager
Marketing manager is een veelzijdige rol. Niet alleen wat betreft verantwoordelijkheden, maar ook wat betreft eigenschappen die je als persoon nodig hebt om de functie goed uit te kunnen voeren. Aan de ene kant geef je leiding en is het belangrijk dat je een goede relatie met je team hebt en medewerkers weet te motiveren en enthousiasmeren.
Aan de andere kant is het bedenken en (laten) uitvoeren van de marketingstrategie en marketingmix ook onderdeel van de functie.
Dit vergt analytisch vermogen en strategisch inzicht, maar ook inlevingsvermogen, creativiteit, prioriteiten kunnen stellen en durven delegeren.
Makkelijk kunnen schakelen
Daarnaast werk je voor klanten op alle niveaus en rapporteer je aan hoger management of directie/bestuur. Je moet dus makkelijk kunnen schakelen in communicatie naar diverse niveaus en ook tussen verschillende projecten.
En uiteraard is kennis en ervaring op het gebied van offline en online marketing en een dosis technische computervaardigheden onmisbaar.
Zo ziet bijvoorbeeld een werkdag van een marketing manager er uit
Op een marketingafdeling staan er altijd heel veel marketingactiviteiten en het ontwikkelen van marketingmiddelen op de planning.
Ik begin de dag dus altijd met het bekijken van de planning die dag. Wat moet er door wie vandaag worden opgeleverd en voor welke klant. Wat zijn de resultaten op de verschillende campagnes en waar moet worden bijgestuurd?
Dat doe ik meestal voordat mijn collega’s op kantoor zijn. De projecten die aandacht verdienen spreek ik dan vervolgens door met de betreffende collega’s. Dan heb ik tijd voor mijn e-mail en beantwoord ik vragen van collega’s en klanten.
Workshop met de klant
Na de lunch begeleid ik een workshop voor een nieuwe klant. In de workshop bepalen we welke marketinginstrumenten we in gaan zetten om leads (mogelijk nieuwe klanten) voor hen te gaan genereren. Na 16.00 uur werk ik de workshop uit en deel dat meteen met de klant.
Op een andere dag ga ik juist aan de slag om de verschillende marketinginstrumenten in te richten en het team te briefen (wat wordt er van ze verwacht).
Luisteren naar je team
Ik heb veel verschillende soorten mensen in mijn team. Een aantal échte seniors; niet alleen in hun vak, maar ook in hun leeftijd. De oudste medewerker is 72 geworden dit jaar en werkt nog altijd 4 halve dagen. De jongste is een online marketeer die net is afgestudeerd.
Dat vraagt om een andere aanpak, toch is het luisteren naar wat de ander te vertellen heeft de belangrijkste rode draad.
‘Telemarketing is achterhaald’
Omdat er inmiddels zoveel (online) kanalen zijn om mensen te bereiken zou dat een kostbaar telemarketing team overbodig maken. Dat is in ieder geval wat het stereotype zegt ‘telemarketing is achterhaald’. Dit wil ik heel graag ontkrachten. Om in de business-to-business markt tot verkoop te komen is persoonlijk contact erg belangrijk. Vandaar dat de telefoon nog steeds een erg effectief middel is om het eerste contact te leggen.
Wat maakt het werk als marketing manager zo leuk
Het werk als marketing manager is iedere dag anders. Na 25 jaar ervaring leer ik elke dag nog nieuwe dingen. Marketing is ook een heel dynamisch vakgebied, dus je bent nooit uitgeleerd. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe marketingtechnieken en slimme oplossingen. Al besteed ik daar in praktijk vaak te weinig tijd aan.
De combinatie van leidinggeven en zelf ook nog uitvoerend bezig zijn en met klanten werken vind ik het leukst. Dat is tevens ook een valkuil, omdat ik iedereen het liefst onverdeelde aandacht wil geven, zowel mijn team als de klanten. Dat is soms wel een uitdaging met maar een aantal uur per dag die je beschikbaar hebt.
Mijn advies voor toekomstig leiders in de marketing
Geef je klanten een boek over online marketing en zorg dat je altijd één bladzijde verder bent dan je klanten.
Als zij dan morgen lezen wat jij gisteren hebt gezegd, denken ze: Zo, dat zei Jan-Pieter gister ook al. Heeft hij toch gelijk.