Wat doet een HR Medewerker

Het antwoord op Wat doet een HR Medewerker

“Ooit ben ik vanuit een administratieve functie in het vak gerold en heb ik me steeds verder ontwikkeld als HR professional”

Monique

  • Naam: Monique
  • Ervaring: 26 jaar
  • Functie: HR Medewerker

Als HR medewerker moet je van dynamiek houden

Wat doet een HR medewerker nou eigenlijk? Er zijn van die banen die al een tijdje onderhevig zijn aan verandering. En dit de komende tijd ook nog zullen zijn. Met name door digitalisering. Rollen en activiteiten veranderen en dit vraagt flexibiliteit van werknemers. In alle lagen van een branche.

Voor de ene persoon betekent dit een schat aan mogelijkheden, voor de andere persoon misschien wel ontslag. In ieder geval is iedereen in de HR branche het er over eens dat je van dynamiek moet houden en jezelf moet willen blijven ontwikkelen.

Een interview met HR Medewerker Monique

Wat is HR?

Wat is HR eigenlijk? Dat kan ik het beste uitleggen door mijn rol als HR medewerker toe te lichten. Ik vervul een belangrijke rol bij de administratieve ondersteuning van de HR processen, – adviseurs en de salarisadministratie. Human Resources betekent letterlijk het beheer van menselijke middelen. Vanuit economisch oogpunt gezien dan, want mensen zijn natuurlijk geen middelen. Het gaat om personeelszaken.

Vaak wordt HR vooral gezien als een verzamelpunt voor alle vragen binnen een organisatie. Eerlijk gezegd klopt dit wel, wat de functie soms moeilijk maakt, omdat je breed inzetbaar moet zijn. Maar dit maakt het tegelijkertijd ook heel afwisselend.

Ooit ben ik vanuit een administratieve functie in het vak gerold en heb ik me steeds verder ontwikkeld als Human Resource professional.

Takenpakket HR Medewerker heel divers

Als medewerker op een HR afdeling ben je de vraagbaak van medewerkers. Maar achter de schermen gebeurt er nog veel meer. Mijn belangrijkste taken zijn het zorgvuldig verwerken van alle mutaties en deze correct doorgeven aan de salarisadministratie. En ik ben verantwoordelijk voor de communicatie van deze wijzigingen naar medewerkers en leidinggevenden.

Daarnaast draag ik bij aan het stroomlijnen en verbeteren van procedures en werkprocessen en denk ik mee over (digitaal) beheren en toegankelijk maken van de (HR)informatie voor medewerkers.

Vraagbaak voor personeel

Samen met mijn collega’s zijn we het eerste aanspreekpunt voor HR vragen van medewerkers en leidinggevenden. Mijn ochtend begint dan ook altijd met het openen van de inbox en het beantwoorden van de vragen die daarin zijn binnengekomen.

Denk aan vragen over bijvoorbeeld bijzonder verlof, het inplannen van een afspraak met de bedrijfsarts, het aanvragen van een werkgeversverklaring voor een hypotheek of het plaatsen van een vacature.

Administratieve verwerking personeelsmutaties

Omdat ik direct contact heb met de medewerkers en leidinggevenden voel ik me ook echt eigenaar van de administratieve verwerking van alle wijzigingen rondom in-, door- en uitstroom van personeel. Denk hierbij aan het opstellen van brieven, het verwerken van verzuimmutaties, het registreren van inhuur, het monitoren van de processen rondom de arbeidsovereenkomsten, het goedkeuren van aanvragen en het doorgeven van mutaties aan de salarisadministratie.

Verder stel ik ook contracten op voor nieuwe medewerkers en bewaak ik het aflopen van tijdelijke contracten; hierover heb ik regelmatig contact met managers en zorg je samen met de salarisadministratie dat de medewerker op tijd en correct zijn salaris ontvangt.

Correspondentie aan medewerkers

Deze personele mutaties moeten heel nauwkeurig doorgevoerd worden en correct aan de salarisadministratie doorgegeven worden. Dit is een belangrijk en aanzienlijk onderdeel van mijn functie.

Ook ben ik verantwoordelijk voor de correspondentie hierover aan de medewerkers. Denk aan wijzigingen in bijvoorbeeld het aantal uren dat iemand werkt, het salaris, een contractverlenging doorvoeren of iemand die op een andere locatie gaat werken.

Hoe ziet zo’n dag van een medewerker HR er dan uit

Mijn dag begint dus met de mailbox openen om alle vragen van medewerkers en leidinggevenden te beantwoorden. Later op de ochtend heb ik altijd even overleg met HR adviseurs over de lopende zaken.

Dan is het tijd om een ruimte en de lunch te regelen voor een hr-personeelstraining. En de rest van de middag ben ik bezig met mutaties, contracten opstellen en correspondentie naar medewerkers.

Een HR medewerker controleert een contract van een nieuwe medewerker

Een baan op een HR afdeling kan hectisch zijn

Je bent nooit klaar als HR medewerker. De hele dag door stroomt de mailbox vol met vragen en verzoeken. Je hebt te maken met deadlines in verband met de salarisbetalingen die op tijd binnen moeten zijn bij de medewerkers. De werkdruk is hoog en dit kan wel stress opleveren. Soms vind ik het dan wel lastig om werk meteen los te laten zodra ik de deur uitloop.

Fijn om een dienstverlenende rol te hebben

Ondanks de werkdruk, vind ik het fijn om een dienstverlenende rol te hebben. Medewerkers op weg te helpen en te ondersteunen bij ziekte, antwoord te geven op lastige verlof-vragen of nieuwe medewerkers welkom te heten met een contract en op bijvoorbeeld een introductiedag die wij organiseren.

De dagen en werkzaamheden zijn heel afwisselend en dat maakt de baan uitdagend.

Ondersteunende rol Werving & Selectie

Naast bovengenoemde werkzaamheden heb ik ook een ondersteunende rol bij werving en selectie van personeel. Dit is niet een standaard onderdeel van de functie HR medewerker. Gelukkig hier wel, want ik vind het een erg leuk onderdeel van mijn werk.

Ik zou ook graag meer willen leren over recruitment, zoals het binden en boeien van medewerkers, het schrijven van goede vacatureteksten of het voeren van sollicitatiegesprekken.

Op de beurs

Nog zo’n leuk onderdeel van mijn baan als HR medewerker is op de beurs staan en vertellen over het bedrijf en de functies die openstaan binnen de organisatie. Toen ik mijzelf hoorde praten dacht ik: wat ik doe is eigenlijk ontzettend leuk en het bedrijf waarvoor ik werk is dat ook!

Ben jij de ideale HR medewerker?

In de rol van HR medewerker ben je vooral dienstverlenend en servicegericht. Het moet dus wel een beetje in je aard zitten om een ondersteunende rol leuk te vinden. Daarnaast is het belangrijk dat je integer bent. Je krijgt te maken met gevoelige informatie over medewerkers. Hier moet je sensitief mee om kunnen gaan.

En natuurlijk moet je kennis hebben van wetgevingen die op een HR-afdeling voorkomen, zoals de Wet Verbetering Poortwachter, Wet Arbeidsmarkt in Balans en arbeidsrecht.

Wat doet een HR Medewerker
Ken je iemand die geïnteresseerd is in dit vak? Deel dit interview!