Het antwoord op Wat doet een SEO Specialist
“Enkel door de samenwerking met ontwikkelaars, het marketing team, sales en klantenservice komt succesvolle SEO tot stand.”
Thijs
- Naam: Thijs
- Studie: HBO International Business en Management
- 15 jaar werkervaring
- Functie: SEO Specialist
De SEO Specialist is verantwoordelijk voor vindbaarheid
Wat een SEO Specialist doet? Een SEO Specialist is verantwoordelijk voor de vindbaarheid van een website in commerciële zoekmachines zoals Google.
Concreet betekent dit: omhoog in de zoekresultaten komen voor relevante zoekopdrachten. Deze vindbaarheid wordt beïnvloed door een groot aantal factoren. Zo zijn onder andere de laadsnelheid, de hoeveelheid content (inhoud) op een website, de HTML code en het aantal links van andere websites naar jouw website van belang.
Dit maakt ook dat een SEO specialist zich bezig houdt met zowel de technische kant van een website als de content, het design en de communicatie richting andere websites. Diverser wordt het bijna niet!
Een interview met SEO Specialist Thijs
Niet waar: SEO draait alleen om backlinks
Een stereotype is dat SEO enkel en alleen draait om backlinks (links van andere websites naar die van jou). Ondanks dat deze zeker een belangrijke bijdrage leveren aan ‘gevonden worden’, vormt dit slechts een beperkt onderdeel van de functie. Zoals hierboven aangegeven, komt er een hoop meer bij kijken.
Puur focussen op backlinks is dan ook een hele korte termijn strategie die uiteindelijk staat of valt met hoe betrouwbaar de links zijn. En hoe lang het duurt voordat Google inziet dat hiermee de resultaten gemanipuleerd worden. En er is zoveel meer dat een SEO Specialist doet.
Als SEO Specialist moet je nieuwsgierig zijn, makkelijk kunnen schakelen met verschillende teams en geduld hebben!
Een ideale SEO Specialist moet nieuwsgierig zijn naar alles wat er voor nodig is om een optimale gebruikerservaring te realiseren. Uiteindelijk gaat het er om dat een bezoeker vindt waar hij/zij naar op zoek is. En dat in lijn brengen met de doelstellingen van een bedrijf. Of het nou gaat om het schrijven van teksten, het optimaliseren van afbeeldingen of een analyse van de laadsnelheid, alles beïnvloedt de gebruiker.
Ook is het belangrijk als SEO specialist om geduld te hebben. Voor een aanzienlijk aantal van de aanpassingen is pas na weken, zo niet maanden, het resultaat zichtbaar. Het gaat er als SEO specialist ook om dat je dus makkelijk kan schakelen met verschillende teams binnen een bedrijf. Van developers tot marketeers behoren tot je stakeholders en moet je dus mee door één deur kunnen.
Een typische dag als SEO Specialist
Een typische dag voor een SEO Specialist begint met het inloggen op de diverse analytics tool om resultaten van eerdere optimalisatie initiatieven te valideren. Zowel Google Analytics als de Search console bieden een kijkje in ranking (op welke positie een website staat in de zoekresultaten) en verkeer (naar de website). Dit is ook waar het zichtbaar wordt of er problemen zijn, zoals een 404 pagina (Pagina niet gevonden) waar gebruikers op landen.
Uiteraard is het daarbij van belang om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de markt. Hiervoor raadpleeg je diverse blogs, SEO nieuws sites en ook Twitter feeds van specifieke experts.
Samenwerking met andere teams
Vervolgens ga je aan de slag met ofwel het development team ofwel met het marketing team afhankelijk van wat er prioriteit heeft. Voor beide dient er namelijk een planning te zijn voor wat ze op gaan leveren. En dat ze hierbij over genoeg input beschikken om wat betreft SEO extra waarde toe te voegen.
Voor het development team is het bijvoorbeeld van belang dat ze een helder begrip hebben van micro data en hoe dit opgenomen kan worden in het ontwerp van de website. Het marketing team heeft juist weer meer gedetailleerde informatie nodig over de keywords en trends waarop ze hun content strategie afstemmen.
Wat maakt het werk als SEO Specialist zo leuk?
Juist die samenhang tussen wat ik doe en alle teams binnen het bedrijf is wat me het meeste energie geeft in mijn werk als SEO Specialist. Enkel door de samenwerking met website ontwikkelaars, het marketing team, sales en klantenservice komt succesvolle SEO tot stand.
Daarnaast vind ik het erg leuk om continue te leren over hoe bezoekers zich gedragen, waar ze naar op zoek zijn en al dan niet te tevreden zijn. Dit geeft een interessant kijkje in de wereld van een klant.
‘Keyword onderzoek’ één van de hoofdtaken
Één van de hoofdtaken is keyword onderzoek. Oftewel, het onderzoeken van de zoekopdrachten waarop je gevonden wil worden. De eerste stap hierbij is je in de gebruiker verplaatsen. Gaat het om een verzekering, zou je dan beginnen met een zoekopdracht naar ‘verzekering’ of heb je al iets specifiekers in gedachten zoals ‘beste WA verzekering nieuwe auto’? Misschien heb je als gebruiker geen idee waar te beginnen en zoek je letterlijk naar ‘hoe een verzekering te kiezen’.
Hoe maak je een online bezoeker tot klant
Ook als bedrijf moet je goed overwegen welke van deze zoekopdrachten het meest waardevol is om op gevonden te worden. Hiervoor kan je het AIDA model gebruiken. Dus Attention, Interest, Desire en Action. In het kort: hoe maak je een online bezoeker tot klant. Richt je je op de bezoeker die nog bewust moet worden gemaakt (Awareness) of juist degene die al op het punt iets aan te kopen (Action)?
Met deze informatie ga je vervolgens aan de slag om te bedenken wat voor content er gemaakt moet worden om gevonden te worden. Zijn het artikelen, infographics, videos of iets anders? Op dit punt ga je met het content of marketing team zitten om te kijken hoe gezamenlijk een waardevol stuk content gecreëerd kan worden.
De uitdagingen van een SEO Specialist
Uiteraard is SEO niet het enige waar een bedrijf op draait en hebben bijvoorbeeld qua ontwikkeling van features op de website ook andere verzoeken prioriteit. Dit maakt dat je soms geduldiger moet zijn dan dat je eigenlijk zou willen. Ook gaan er wel eens dingen fout. Soms worden per ongeluk bepaalde pagina’s offline gehaald of wordt er iets nieuws geïntroduceerd, waardoor de website ineens heel langzaam wordt. Dit zijn wel uitdagingen, aangezien het voelt als een stap achteruit.
Tot slot is het natuurlijk zo dat niet voor iedereen in de organisatie SEO het belangrijkst is en kan er aardig wat tijd gaan zitten in het overtuigen van andere teams. Die bijvoorbeeld service belangrijker vinden. Of die überhaupt betwijfelen of het wel van belang is om gevonden te worden.
Focus houden op eigen rol soms best lastig
Aangezien er zoveel verwante onderwerpen zijn die ook interessant zijn, kan ik nog wel eens afwijken van mijn eigen rol en teveel bezig zijn met bijvoorbeeld het inrichten van experimenten.
Om dit te minimaliseren heb ik een roadmap ontwikkeld waar ik telkens weer op terug kan vallen. Dit zorgt dat ik in ieder geval de belangrijkste SEO deliverables niet uit het oog verlies. Minimaal één keer per week zorg ik dan ook dat ik die er weer bij pak.
Hoe bereid je je voor op deze functie?
De uitdaging aan de rol als SEO specialist is dat het een breed begrip vereist van alles wat er bij een website komt kijken. In die zin raadt ik mensen aan om eens zelf een website te bouwen. Gewoon over een onderwerp wat je boeit, of het nou een blog is of een webshop.
Dit kan redelijk makkelijk met een CMS zoals WordPress en biedt een kijkje in de wereld van development. Maak hierbij ook een social media account aan en ontdek wat wel en niet werkt. Dit kan je allemaal meetbaar maken met Google Analytics en het Search console, zodat je steeds meer inzicht krijgt.
Verder zijn er diverse blogs (Moz.com), boeken en biedt Google zelf ook al inzicht in wat belangrijk is om gevonden te worden via hun support pagina’s. Met deze ervaring en informatie op zak, ben je al stukken beter voorbereid op een functie als SEO Specialist.